Friday, 4 April 2014

Why Startups Fail

Reason 1: Market Problems
A major reason why companies fail, is that they run into the problem of their being little or no market for the product that they have built. Here are some common symptoms:

There is not a compelling enough value proposition, or compelling event, to cause the buyer to actually commit to purchasing. Good sales reps will tell you that to get an order in today’s tough conditions, you have to find buyers that have their “hair on fire”, or are “in extreme pain”.   You also hear people talking about whether a product is a Vitamin (nice to have), or an Aspirin (must have).
The market timing is wrong. You could be ahead of your market by a few years, and they are not ready for your particular solution at this stage. For example when EqualLogic first launched their product, iSCSI was still very early, and it needed the arrival of VMWare which required a storage area network to do VMotion to really kick their market into gear. Fortunately they had the funding to last through the early years.
The market size of people that have pain, and have funds is simply not large enough

Reason 2: Business Model Failure
As outlined in the introduction to Business Models section, after spending time with hundreds of startups, I realized that one of the most common causes of failure in the startup world is that entrepreneurs are too optimistic about how easy it will be to acquire customers. They assume that because they will build an interesting web site, product, or service, that customers will beat a path to their door. That may happen with the first few customers, but after that, it rapidly becomes an expensive task to attract and win customers, and in many cases the cost of acquiring the customer (CAC) is actually higher than the lifetime value of that customer (LTV).

The observation that you have to be able to acquire your customers for less money than they will generate in value of the lifetime of your relationship with them is stunningly obvious. Yet despite that, I see the vast majority of entrepreneurs failing to pay adequate attention to figuring out a realistic cost of customer acquisition. A very large number of the business plans that I see as a venture capitalist have no thought given to this critical number, and as I work through the topic with the entrepreneur, they often begin to realize that their business model may not work because CAC will be greater than LTV.

The Essence of a Business Model
As outlined in the Business Models introduction, a simple way to focus on what matters in your business model is look at these two questions:

Can you find a scalable way to acquire customers
Can you then monetize those customers at a significantly higher level than your cost of acquisition
Thinking about things in such simple terms can be very helpful. I have also developed two “rules” around the business model, which are less hard and fast “rules, but more guidelines. These are outlined below:

The CAC / LTV “Rule”
The rule is extremely simple:

CAC must be less than LTV
CAC = Cost of Acquiring a Customer
LTV = Lifetime Value of a Customer

To compute CAC, you should take the entire cost of your sales and marketing functions, (including salaries, marketing programs, lead generation, travel, etc.) and divide it by the number of customers that you closed during that period of time. So for example, if your total sales and marketing spend in Q1 was $1m, and you closed 1000 customers, then your average cost to acquire a customer (CAC) is $1,000.

To compute LTV, you will want to look at the gross margin associated with the customer (net of all installation, support, and operational expenses) over their lifetime. For businesses with one time fees, this is pretty simple. For businesses that have recurring subscription revenue, this is computed by taking the monthly recurring revenue, and dividing that by the monthly churn rate.

Because most businesses have a series of other functions such as G&A, and Product Development that are additional expenses beyond sales and marketing, and delivering the product, for a profitable business, you will want CAC to be less than LTV by some significant multiple. For SaaS businesses, it seems that to break even, that multiple is around three, and that to be really profitable and generate the cash needed to grow, the number may need to be closer to five. But here I am interested in getting feedback from the community on their experiences to test these numbers.

The Capital Efficiency “Rule”
If you would like to have a capital efficient business, I believe it is also important to recover the cost of acquiring your customers in under 12 months. Wireless carriers and banks break this rule, but they have the luxury of access to cheap capital. So stated simply, the “rule” is:

Recover CAC in less than 12 months

Reason 3: Poor Management Team
An incredibly common problem that causes startups to fail is a weak management team. A good management team will be smart enough to avoid Reasons 2, 4, and 5.  Weak management teams make mistakes in multiple areas:

They are often weak on strategy, building a product that no-one wants to buy as they failed to do enough work to validate the ideas before and during development. This can carry through to poorly thought through go-to-market strategies.
They are usually poor at execution, which leads to issues with the product not getting built correctly or on time, and the go-to market execution will be poorly implemented.
They will build weak teams below them. There is the well proven saying: A players hire A players, and B players only get to hire C players (because B players don’t want to work for other B players). So the rest of the company will end up as weak, and poor execution will be rampant.
etc.

Reason 4: Running out of Cash
A second major reason that startups fail is because they ran out of cash. A key job of the CEO is to understand how much cash is left and whether that will carry the company to a milestone that can lead to a successful financing, or to cash flow positive.

Milestones for Raising Cash

The valuations of a startup don’t change in a linear fashion over time. Simply because it was twelve months since you raised your Series A round, does not mean that you are now worth more money. To reach an increase in valuation, a company must achieve certain key milestones. For a software company, these might look something like the following (these are not hard and fast rules):

Progress from Seed round valuation: goal is to remove some major element of risk. That could be hiring a key team member, proving that some technical obstacle can be overcome, or building a prototype and getting some customer reaction.
Product in Beta test, and have customer validation. Note that if the product is finished, but there is not yet any customer validation, valuation will not likely increase much. The customer validation part is far more important.
Product is shipping, and some early customers have paid for it, and are using it in production, and reporting positive feedback.
Product/Market fit issues that are normal with a first release (some features are missing that prove to be required in most sales situations, etc.) have been mostly eliminated. There are early indications of the business starting to ramp.
Business model is proven. It is now known how to acquire customers, and it has been proven that this process can be scaled. The cost of acquiring customers is acceptably low, and it is clear that the business can be profitable, as monetization from each customer exceeds this cost.
Business has scaled well, but needs additional funding to further accelerate expansion. This capital might be to expand internationally, or to accelerate expansion in a land grab market situation, or could be to fund working capital needs as the business grows.
What goes wrong

What frequently goes wrong, and leads to a company running out of cash, and unable to raise more, is that management failed to achieve the next milestone before cash ran out. Many times it is still possible to raise cash, but the valuation will be significantly lower.

When to hit Accelerator Pedal

One of a CEO’s most important jobs is knowing how to regulate the accelerator pedal. In the early stages of a business, while the product is being developed, and the business model refined, the pedal needs to be set very lightly to conserve cash. There is no point hiring lots of sales and marketing people if the company is still in the process of  finishing the product to the point where it really meets the market need. This is a really common mistake, and will just result in a fast burn, and lots of frustration.

However, on the flip side of this coin, there comes a time when it finally becomes apparent that the business model has been proven, and that is the time when the accelerator pedal should be pressed down hard. As hard as the capital resources available to the company permit. By “business model has been proven”, I mean that the data is available that conclusively shows the cost to acquire a customer, (and that this cost can be maintained as you scale), and that you are able to monetize those customers at a rate which is significantly higher than CAC (as a rough starting point, three times higher). And that CAC can be recovered in under 12 months.

For first time CEOs, knowing how to react when they reach this point can be tough. Up until now they have maniacally guarded every penny of the company’s cash, and held back spending. Suddenly they need to throw a switch, and start investing aggressively ahead of revenue. This may involve hiring multiple sales people per month, or spending considerable sums on SEM. That switch can be very counterintuitive.

Reason 5: Product Problems
Another reason that companies fail is becuase they fail to develop a product that meets the market need. This can either be due to simple execution. Or it can be a far more strategic problem, which is a failure to achieve Product/Market fit.

Most of the time the first product that a startup brings to market won’t meet the market need. In the best cases, it will take a few revisions to get the product/market fit right. In the worst cases, the product will be way off base, and a complete re-think is required. If this happens it is a clear indication of a team that didn’t do the work to get out and validate their ideas with customers before, and during, development.

http://www.forentrepreneurs.com/business-models/why-startups-fail/

Thursday, 3 April 2014

MEMUPUK BUDAYA KEUSAHAWANAN

MEMUPUK BUDAYA KEUSAHAWANAN

Diantara perkara-perkara yang perlu diberikan penumpuan dalam membangunkan budaya keusahawanan adalah:-

Mengawal halatuju masing-masing
Setiap perniagaan yang diceburi oleh usahawan akan sentiasa mengalami ketidakstabilan, perubahan dan terdedah kepada ancaman dalaman atau luaran. Keadaan ini memerlukan usahawan menyelia, melaksana dan mengawal halatuju perniagaan yang diceburi agar terus berkembang . Halatuju perniagaan yang jelas akan membolehkan usahawan menyusun strategi untuk terus memajukan perniagaan. Usahawan perlu mempunyai pemikiran yang mampu memfokus kepada masa depan dengan merancang strategi-strategi yang paling sesuai bagi memajukan perniagaannya.

Memaksimumkan potensi diri
Usahawan tidak boleh berpuashati dengan apa yang dicapai setakat hari ini sahaja. Mereka perlu meneruskan dan memaksimumkan usaha, kemahiran dan kemampuan diri bagi menjamin kelangsungan perniagaan yang diceburi. Mereka perlu sentiasa membuat analisis pemasaran produk, kekuatan pesaing dan melihat permasalahan, peluang seta sebarang perubahan secara holistik. Selain itu mereka mesti sentiasa bersedia untuk berhadapan dengan sebarang risiko dan juga ketidakpastian serta tahu tentang strategi dan taktik untuk menangani nya dan menjadikan sesuatu risiko dan ancaman itu sebagai satu peluang yang boleh menguntungkan.

Mendapat keuntungan
Walaupun keuntungan tidaklah semestinya menjadi objektif utama perniagaan tetapiia tetap menjadi kayu pengukur kejayaan seseorang usahawan. Keuntungan yang dicapai melambangkan kejayaan sesebuah syarikat kerana dengan keuntungan yang diperolehi membolehkan sesebuah syarikat itu mengembangkan lagi perniagaannya, mengaplikasikan teknologi terkini dalam pengeluaran dan operasi perniagaan dan membolehkannya membuat promosi yang lebih agresif lagi. Keuntungan juga boleh meningkatkan keyakinan pekerja terhadap syarikat kerana mereka tahu sebahagian daripadakeuntungan yang diperolehi akan dipulangkan kepada mereka sama ada dalam bentukdividen, bonus atau kenaikan gaji tahunan. Ia juga boleh meningkatkan keyakinan pembekal dan kreditor bahawa syarikat mampu membayar pinjaman dan kredit yangdiberikan kepada mareka. Keuntungan yang diperolehi akan meningkatkan keyakinanmasyarakat dan pelabur terhadap syarikat kerana mereka yakin syarikat bersediauntuk memenuhi tanggungjawab sosial dan memberi pulangan yang menguntungkan ke atas pelaburan yang dilakukan.

Berorientasikan perancangan
Perancangan merupakan satu aspek yang penting bagi seseorang usahawan dalam menyusun strategi perniagaan agar mencapai matlamat yang telah ditetapkan. Usahawanmestilah sentiasa memfokuskan kepada masa hadapan dan sensitif terhadap sebarang perubahan yang berlaku. Usahawan tidak sepatutnya gelojoh atau mengambil masayang lama untuk merebut peluang. Usahawan bukanlah seorang yang pakar dalam semua aspek maka mereka perlu melibatkan pihak yang mempunyai kepakaran dalam membuat keputusan yang diluar kemahiran yang dimiliki. Langkah berhati-hati membantu usahawan merancang masa depan dan perniagaanya dengan baik dan sistematik. Perancangan yang dibuat mestilah tidak terlalu panjang kerana ketidak pastian saiz pasaran yang mungkin berubah mengikut peredaran masa.

Menggunakan masa secara strategic
Pengurusan masa adalah amat penting bagi menjamin kejayaan seseorang usahawan.Pengurusan masa mestilah dilakukan secara strategik iaitu dengan memastikan setiap masa disusuli dengan aktiviti-aktiviti yang boleh meningkatkan perkembangan syarikat.

Inovatif
Komitmen terhadap inovasi perlu dipupuk dan dibaja dalam diri usahawan. Usahawan yang inovatif lagi kreatif akan memiliki kecenderungan untuk menggunakan imaginasi bagi mengesan serta merbut peluang, mengambil faedah daripada cabaran dan permasalahan yang dihadapi untuk memastikan pencapaian matlamat yang telah ditetapkan.Pembudayaan inivasi dalam penyelesaian masalah akan mengelakkan usahawan daripada bersikap pasif, defensif dan terlalu yakin dengan kejayaan semasa. Pembudayaan inovasi juga akan membolehkan syarikat terus mengembangkan saiz pasaran,memodifikasikan produk dan proaktif terhadap tuntutan semasa pelanggan.

Meningkatkan kualiti kerja secara berterusan
Penghasilan produk dan perkhidmatan yang bermutu tinggi secara berterusan akan dapat menjamin kesetiaan, komitmen dan kepuasan pelanggan. Seterusnya akan memberikan keuntungan kepada usahawan. Nilai kualiti yang tinggi akan memberikan pulangan yang menguntungkan melalui kesetiaan pelanggan. Oleh itu usahawan perlulah berusaha untuk menghasilkan produk atau perkhidmatan yang berkualiti tinggi.Teknologi merupakan satu mekanisma yang dapat membantu meningkatkan kualiti dankuantiti pengeluaran sesuatu produk. Oleh itu para usahawan juga perlu prihatin terhadap penggunaan teknologi kerana ia menymbang ke arah pembuatan dan teknikreka bentuk yang lebih cekap dan tingkat daya pengeluaran yang lebih tinggi.

Kesediaan untuk merebut peluang
Peluang-peluang perniagaan perlu dicari, dikenalpasti dan dieksploitasi sendirioleh usahawan. Oleh itu seseorang usahawan itu perlulah perlulah memaksimumkankekuatan daya berfikir dengan mencari jalan penyelesaian sebarang masalah yang dihadapi oleh masyarakat dan mengeksploitasikannya dengan menjadikan masalah-masalah tersebut sebagai peluang perniagaan. Justeru itu usahawan perlulah meningkatkan pengetahuan dengan mengambil manfaat daripada pergaulan hariannya, memberikan perhatian terhadap pendapat-pendapat pekerja, pelanggan atau pesaing, meningkatkan pembacaan dan mengenalpasti kemahiran, kebolehan dan potensi yang ada padadiri sendiri.Nilai Murni KeusahawananDi antara nilai-nilai murni yang perlu dimiliki oleh usahawan ialah:-

Berani mencuba
Usahawan yang berani mencuba mempunyai jangkauan kawalan dalaman yang tinggi. Mereka juga mempamerkan usaha yang berterusan dan lebih sensitif kepada perubahan-perubahan yang berlaku dalam persekitaran perniagaan. Usahawan yang begini mempunyai keyakinan bahawa kejayaan akan menjadi milik mereka selagi mereka bersedia memberikan komitmen sepenuhnya menggunakan tenaga dan keupayaan mereka.


Penetapan matlamat
Usahawan yang berjaya adalah usahawan yang mempunyai matlamat yang jelas dan meyakinkan. Penetapan matlamat oleh usahawan mendorong mereka untuk lebih berusaha sekaligus berjaya meraih kejayaan yang diinginikan. Matlamat yang sukar dicapai akan memerlukan komitmen dan prestasi yang tinggi berbanding dengan matlamat yang senang dicapai. Setiap usahawan perlu mempunyai perancangan dan matlamat jangka panjang dan juga jangka pendek. Matlamat-matlamat tersebut akan menjadi pengukur prestasi seseorang usahawan dan dapat membantu mereka mengenalpasti dan memperbaiki kelemahan-kelemahan dan merencanakan strategi-strategi baru.

Jangkaan diri
Jangkaan diri merupakan nilai yang perlu ada pada diri usahawan. Jangkaan diri menjadikan usahawan lebih bermotivasi untuk mengecapi kejayaan yang dicita-citakan Sebagai usahawan, tahap ketinggian motivasi adalah bergantung kepada jangkaanusahawan terhadap keupayaan mereka untuk melakukan sesuatu tugas dan menerima ganjaran yang dikehendaki. Jika mereka menjangkakan mereka mampu untuk bersaingdengan pesaing serta mempunyai pemikiran yang positif maka mereka akan berjaya.Jangkaan diri memerlukan individu untuk yakin kepada diri sendiri dan mampu melakukan yang terbaik dengan mengadun segala kemampuan yang mereka miliki. Justeru itu, usahawan perlu mempunyai jangkaan diri yang tinggi bagi mencapai prestasiperniagaan yang luar biasa.

Keyakinan diri
Dunia keusahawanan penuh dengan cabaran, maka setiap usahawan perlu mempunyai keyakinan diri terutama didalam membuat keputusan atau menyahut sesuatu cabaran.Bagi meningkatkan keyakinan diri, seseorang usahawan itu perlu mengikis perasaantakut pada kegagalan dan mempunyai pendirian yang teguh serta tidak mempunyai perasaan rendah diri apabila berhadapan dengan pesaing.

Inisiatif diri
Daya inisiatif diri adalah salah satu daripada sikap yang perlu ada pada seseorang udahawan. Seorang usahawan yang berjaya biasanya mempunyai daya inisiatif yang tinggi kerana seorang yang berinisiatif tinggi mempunyai kecenderungan untukmelihat dan menganalisis sesuatu situasi atau keadaan dengan berkesan.

Bertanggungjawab
Sikap bertanggungjawab merupakan satu proses pembudayaan yang akan melahirkan usahawan yang tidak mudah mempersalahkan pihak lain jika berhadapan dengan masalahatau sesuatu kegagalan. Kesan daripada rasa tanggungjawab yang tinggi akan menjadi pencetus semangat kesediaan untuk mencurahkan khidmat bakti kepada keluarga, pekerja dan masyarakat.

Mewujudkan hubungan dengan individu yang boleh membantu
Perhubungan yang rapat dengan mereka yang berkepentingan dalam perniagaan merupakan satu kelebihan kepada usahawan untuk mengembangkan sayap perniagaannya. Melalui perhubungan membolehkan usahawan mendapat peluang perniagaan dan mengetahuiancaman-ancaman yang bakal dihadapi.KreativitiKreativiti adalah kelebihan bersaing yang perlu ada pada usahawan. Kreativiti membolehkan usahawan menghasilkan produk yang mempunyai kelainan daripada produk-produk yang dikeluarkan oleh pesaing-pesaing. Oleh itu produk yang dikeluarkanakan terus berada di pasaran dan terus diminati oleh pelanggan hasil daripada perubahan terhadap ciri-ciri produk.

http://www.scribd.com/doc/35764350/MEMUPUK-BUDAYA-KEUSAHAWANAN

Tuesday, 1 April 2014

Budaya Keusahawanan Bangunkan Ekonomi, Tamadun Islam

Budaya Keusahawanan Bangunkan Ekonomi, Tamadun Islam

BUDAYA keusahawanan bukanlah suatu yang asing daripada kerangka Islam. Malah, Islam sebagai cara hidup menekankan nilai positif yang boleh diguna pakai dalam membentuk budaya perniagaan jernih menepati prinsip dan matlamat syariah.

Tidak hairanlah jika budaya keusahawanan turut ditekankan Nabi Muhammad SAW sebagai pintu rezeki yang utama. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: Sembilan daripada persepuluh rezeki datang daripada perniagaan. (Hadis riwayat at-Tirmizi)

Walaupun Islam menitikberatkan bidang perniagaan dan keusahawanan, realiti hari ini menunjukkan umat Islam lebih selesa menjadi masyarakat pengguna dikeluarkan pihak lain atau negara luar terutama dari Barat.


Demikian juga suasana dalam negara yang memperlihatkan umat Islam khususnya golongan Bumiputera yang agak ketinggalan dalam penguasaan ekonomi khususnya bidang perniagaan dan keusahawanan berbanding bukan Islam.

Budaya keusahawanan sebati dengan keperibadian Nabi SAW. Sebelum Baginda diangkat menjadi rasul lagi, Baginda adalah usahawan berjaya. Nabi Muhammad SAW pernah diamanahkan sebagai Ketua Pengarah Eksekutif (CEO) yang bertanggungjawab mengurus dan memperdagangkan harta dimiliki Saidatina Khadijah.

Budaya keusahawanan dimiliki Baginda SAW ditambah dengan akhlak terpuji yang dizahirkan dalam mengurus perniagaan lantas berjaya menambat hati Khadijah hingga dilamar menjadi suami.

Tidak terhenti setakat itu, apabila diangkat menjadi rasul, Baginda tetap menerapkan budaya sama di kalangan sahabat dan umat Islam. Ini dapat dilihat dengan jelas apabila Baginda berhijrah ke Madinah.

Selaku ketua negara bagi sebuah kerajaan Islam yang baru bertapak, Nabi SAW amat mengerti dan memahami kepentingan memperkasa ekonomi kerajaan Islam. Apatah lagi dalam suasana Madinah pada ketika itu ekonominya hampir sepenuhnya dikuasai kaum minoriti Yahudi.

Merekalah yang menguasai pasar utama dan sumber asasi seperti air telaga. Mereka juga terkenal dengan kelicikan menindas bangsa Arab dalam urusan muamalah harian. Umpamanya, perniagaan dijalankan secara hutang dikenakan bunga yang tinggi hingga menjerat sesiapa saja berhutang dengan mereka. Malah caj penggunaan air juga amat tinggi hingga menjadikan mereka sebagai golongan berkuasa.

Sebab itulah sejarah memaparkan bagaimana usaha kedua terpenting Nabi SAW selepas membina masjid sebagai lambang pengukuhan aqidah dan iman penduduk Islam Madinah, turut membina pasar yang dikhaskan kepada umat Islam sebagai satu usaha penting pemantapan ekonomi Madinah.

Usaha pemantapan ekonomi tidak hanya sekadar memberi penumpuan kepada aspek fizikal iaitu membina pasar semata-mata, lebih ditekankan Nabi SAW ialah mencanai budaya keusahawanan yang luhur dan jernih berpandukan akhlak serta nilai diwahyukan Ilahi.

Baginda sendiri turun dan mentarbiah usahawan baru di kalangan masyarakat Arab yang sebelumnya tidak pernah terdedah kepada bidang perniagaan dan perdagangan. Kebergantungan kepada minoriti Yahudi memaksa mereka hidup dalam suasana penganiayaan dan persekitaran terhimpit serta tertekan.

Kehadiran Nabi SAW berjaya membebaskan mereka daripada segala bentuk penindasan dan perhambaan yang berkait rapat dengan kegagalan mengurus ekonomi hingga terpaksa bergantung kepada ihsan orang lain.

Kemandirian ekonomi penting bagi memastikan bukan saja umat Islam kuat daripada segi fizikal tetapi membolehkan mereka mempertahankan aqidah dan keimanan. Kekuatan ekonomi menjadikan umat Islam dipandang tinggi dan membantu menyebarluaskan agama ke seantero dunia.

Ulama feqah merumuskan suatu kaedah feqah (qaidah fiqhiyyah) yang berbunyi: Sesuatu yang tanpanya menyebabkan perkara wajib itu tidak lengkap maka ia menjadi wajib.

Apa yang difahami melalui kaedah itu ialah apabila wujud suatu perkara yang tanpanya tuntutan kefarduan itu tidak lengkap atau tidak dapat dilaksanakan dengan sempurna maka perkara itu dengan sendirinya menjadi wajib.

Aspek ekonomi yang menjadi faktor penting menjana kekuatan tamadun Islam dan penyebaran agama Allah dengan sendirinya menjadi wajib bagi menyempurnakan tanggungjawab dakwah yang difardukan.

Hakikat menyedihkan hari ini, rata-rata umat Islam mengalami masalah kecelaruan pemikiran yang menyebabkan mereka menyimpang daripada ajaran Islam sebenar.

Umat Islam gagal memahami keutamaan (fiqh awlawiyat) dalam mengatur kehidupan mereka. Rata-rata umat Islam memahami agama daripada perspektif ibadah khusus seperti sembahyang, puasa, haji dan sebagainya. Sedangkan aspek muamalah yang sama penting dikesampingkan.

Akibat penyimpangan pemikiran sebeginilah menyebabkan umat Islam hari ini dilihat lemah dalam pelbagai bidang kehidupan, utamanya dalam hal berkaitan pentadbiran keduniaan, termasuk politik, ekonomi dan sosial.

Kebanyakan negara Islam dikategorikan sebagai miskin dan terkebelakang, sedangkan 1/3 sumber asli dan galian serta ekonomi dunia berada di negara Islam. Umat Islam tidak mampu bersaing dengan masyarakat lain dalam bidang perniagaan dan keusahawanan.

Semua ini pastilah tidak menepati semangat dan nilai yang terkandung dalam ajaran Islam. Malah umat Islam hari ini bolehlah dikatakan gagal menghayati Islam seperti tuntutan wahyu Ilahi.


Firman Allah SWT yang bermaksud: Kamu adalah sebaik-baik umat yang ditampilkan kepada (faedah) umat manusia sejagat, (kerana) dengan tugas menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji) serta kamu pula beriman kepada Allah dan kalaulah Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (seperti mana yang semestinya), tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka orang-orang yang fasik. (Surah Ali-Imran, ayat 110).