Monday, 3 March 2014

Datuk Wan Mohammad Sani Salleh





Datuk Wan Mohammad Sani Salleh

          Saya memilih Datuk Wan Mohammad Sani Salleh dalam tugasan ini adalah disebabkan kejayaan beliau yang dikagumi. Walaupun beliau beusia muda tetapi beliau telah berjaya dalam perniagaannya malah juga merupakan usahawan Malaysia yang berjaya. Beliau seorang yang mempunyai impian. Buktinya, beliau sedar akan kehidupan dulu yang hanya berhibur dan tidak ada masa depan. Beliau meletakkan tekad untuk merubah tahap kehidupannya dengan berniaga sendiri.  Walaupun pada mulanya beliau menghadapi masalah dalam kerjayanya disebabkan dua orang rakan konsinya menarik diri, beliau tetap tabah dan tidak berputus asa.Sikap beliau ini boleh dipelajari oleh orang ramai.


Latar Belakang Datuk Wan Mohammad Sani Salleh:
Nama : Datuk Wan Mohammad Sani Salleh
Usia : 35 tahun
Lahir : 24 Julai 1976 di Kuala Ibai, Kuala Terengganu, Terengganu
Adik Beradik: Keempat daripada enam beradik
Pendidikan : Diploma Pengurusan Perniagaan Kolej Sunway (1994)
Jawatan : Pengarah Urusan Sani United Sdn Bhd (Sani Express Sdn Bhd, Sani Properties Sdn Bhd dan Sani Hotel Sdn Bhd).

Kejayaan Datuk Wan Mohammad Sani Salleh:
Pada usia muda ini, perniagaan beliau yang memberi pulangan jutaan ringgit, bangunan sendiri sebagai pusat operasi perniagaan dengan kos pembelian serta pengubahsuaian mencecah RM7 juta, memandu kereta Ferrari F360 Modena bernilai RM1 juta dan mendiami banglo mewah bernilai RM 9 juta.

Bagi Wan Mohd Sani atau lebih mesra dengan panggilan Sani, apa dikecapinya hari ini di luar jangkaan, malah tidak pernah diimpikannya. Beliau memulakan perniagaan atas dasar minat dan mahu merubah kehidupannya ke tahap lebih baik.

Selama beberapa tahun menceburi bidang hiburan, beliau mengakui tidak nampak masa depannya dalam bidang itu.Rakannya sejak zaman kanak-kanak, Datuk Sharifuddin dijadikan sebagai inspirasi selepas melihat rakannya berjaya dalam perniagaan.. Dengan itu, beliau meletakkan tekad untuk merubah tahap kehidupannya dengan berniaga sendiri.

Beliau bermula dengan membuka bengkel membaiki kenderaan di beberapa tempat seperti Kuala Lumpur dan Terengganu dan seterusnya mencuba perniagaan dalam bidang pengangkutan iaitu bas yang sememangnya menjadi minatnya. Ketika memulakan perniagaan dalam bidang pengangkutan, pelbagai cabaran getir terpaksa ditempuh dan beliau perlu bekerja keras sehingga terpaksa tidur di pejabat. Pada 2003 Sani menubuhkan SUSB khusus untuk perniagaan pengangkutan itu. Ketika itu, beliau berkerjasama dengan dua lagi rakan kongsi. Namun tidak lama kemudian dua rakan itu menarik diri menyebabkan beliau terkontang-kanting seorang diri. Keadaan ketika itu memang getir.

Ketika itu beliau hanya ada seorang pekerja dan dengan menggunakan sepenuhnya kudrat dan buah fikirannya, segala perancangan untuk memulakan operasi bas ekspres yang diimpikannya hanya menampakkan hasil selepas tiga tahun bertungkus lumus dan modal daripada institusi kewangan.

Pada Januari 2006 Sani Express wujud di jalan raya dan  perjalanan perniagaan berjalan dengan lancar dan mendapat sambutan, perniagaan beliau menjadi semakin berkembang. Daripada seorang pekerja, Sani kini mempunyai 150 kakitangan sendiri. Daripada pejabat kecil di Ukay Perdana, Sani kini ada wisma sendiri yang dibeli dan diubahsuai dengan belanja mencecah RM 7 juta.

Sumber: eblogger: Kisah Usahawan & Utusan Online: Liku Kejayaan Sani Express

            ------------------------------------------------------------------------------------
Utusan Online

Liku kejayaan Sani Ekspres
Oleh RAHANA MOHD. DAHARI
bisnes@utusan.com.my

KOTA BHARU 15 Julai - Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan. Tekad yang menggambarkan liku-liku perjalanan Datuk Wan Mohammad Sani Salleh sebelum bergelar usahawan muda Melayu negara yang berjaya.

Beliau merupakan pemilik rangkaian operasi bas yang sedang meningkat naik Sani Ekspres di bawah kendalian syarikat, Sani United Sdn. Bhd. (SUSB).

Biarpun baru berusia 35 tahun tetapi Wan Mohammad Sani sudah menggenggam pelbagai pengiktirafan termasuk Tokoh Usahawan Muda, anugerah yang dinobatkan oleh Persatuan Pedagang dan Pengusaha Melayu Malaysia (Perdasama), baru-baru ini.

Malah, beliau dianggap ikon generasi muda dalam dunia perniagaan masa kini.

Ketika berkongsi pengalamannya, Wan Mohammad Sani berkata, beliau sendiri tidak pernah terlintas untuk berada di tahap sekarang biarpun memiliki impian menjadi ahli perniagaan sejak remaja lagi.

Sewaktu mengimbau semula sejarah perniagaanya, beliau berkata, hasrat untuk memiliki perniagaan bas timbul selepas sering berulang-alik dari Kuala Lumpur ke Terengganu 20 tahun lalu.

''Saya sebenarnya memulakan perniagaan melalui naluri sendiri, tidak ada orang suruh, tidak mendapat pandangan orang lain. Penglibatan dalam bidang ini adalah atas desakan diri sendiri.

''Saya akui mempunyai sedikit kelebihan iaitu pandai mencari peluang dan peluang yang ada saya gunakan sebaik mungkin, kalau tidak sampai bila pun kita tidak mampu mendapatkannya lagi,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini.

Katanya, pengalaman menaiki pelbagai perkhidmatan bas mendorong dirinya sendiri untuk memberi perkhidmatan bas terbaik suatu hari nanti.

Dengan peluang yang diberi, beliau mula membuat kajian terperinci, penganalisis dan menstruktur strategi.

Ditanya mengapa industri pengangkutan menjadi pertaruhannya, Wan Mohammad Sani berkata, tiada sebab lain kecuali sektor tersebut begitu mencabar sehingga memerlukan semangat yang kuat kerana ia bukan mudah, selain risiko juga cukup banyak.

Namun, beliau tidak menafikan kesukaran yang dilaluinya berbaloi apabila Sani Ekspres kini adalah peneraju dalam pengangkutan ekspres di Malaysia.

Sani Ekspres, bas merah putih yang mula membelah jalan raya pada 2006, kini mempunyai 150 kakitangan sendiri dan beroperasi di Wisma Dato' Sani di Klang Sentral.

Beliau berkata, biarpun SUSB adalah miliknya, tetapi dia masih bekerja seperti makan gaji untuk memastikan syarikat itu menjadi sebuah syarikat pengangkutan terbesar akan tercapai suatu hari nanti.

''Saya sedar impian ini sukar dan saya tidak ada jalan lain kecuali berusaha, berusaha dan berusaha,'' ujarnya.

Wan Mohammad Sani berkata, dia bukan sahaja berhasrat memiliki 100 buah bas dan meneroka semua laluan yang ada, tetapi juga mahu memperkenalkan bas-bas berteknologi tinggi di Malaysia seperti bullet bus hasil kerjasama dengan sebuah syarikat di Sweeden.

Ia selari dengan hasratnya - mahu mengubah persepsi bahawa penggunaan bas ekspres bagi perjalanan jarak jauh adalah lebih menjimatkan dan selamat. ''Ia adalah keutamaan saya sekarang,'' kata beliau.

Ditanya tentang aktiviti hariannya, beliau mengakui masanya terhad kerana sibuk merencana perniagaan dan Sani Ekspres bukanlah tumpuan tunggal kerana perniagaannya yang lain turut menuntut perhatian yang sama.

Di sebalik jadual harian yang padat, beliau tidak pernah mengeluh kepenatan terutamanya dengan kehadiran Gia Zara, puteri sulungnya yang dilahirkan pada 1 Julai lalu.

''Kelahiran Gia Zara begitu bermakna dan memberi semangat baru kepada saya meneruskan perjuangan melebarkan empayar perniagaan ini,'' kata beliau sebagai menutup bicara dalam pertemuan itu.



Sumber: 
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0716&pub=Utusan_Malaysia&sec=Korporat&pg=ko_02.htm#ixzz2v2LScra0
© Utusan Melayu (M) Bhd






No comments:

Post a Comment